ACTUEEL

Nauwelijks risico op te veel vitamines via de voeding

 

 

Het risico om in Nederland via het eten te veel vitamines en mineralen binnen te krijgen, is beperkt. De oorzaak van een teveel ligt vrijwel altijd in het slikken van vitaminepreparaten met hoge doseringen. Wel is het zaak terughoudend te zijn met het gebruik van veel levensmiddelen waaraan extra vitamines en mineralen zijn toegevoegd, zeker in combinatie met vitaminesupplementen.

 

De laatste jaren zijn er steeds meer voedingsmiddelen te koop met extra vitamines of mineralen (zgn. 'verrijkte' producten). In Nederland mogen vitamines en mineralen niet onbeperkt worden toegevoegd aan levensmiddelen. Voor sommige vitamines en mineralen gelden maximale hoeveelheden, andere mogen alleen onder bepaalde voorwaarden in een levensmiddel worden gestopt. Omdat binnen de Europese Unie per land verschillende regels van toepassing zijn, heeft de Europese Commissie bekend gemaakt te komen met Europese wetgeving op dit gebied.

Hoge doseringen

Wie gevarieerd eet, krijgt praktisch nooit meer vitamines en mineralen binnen dan gezond is. Dat is eigenlijk alleen mogelijk wanneer iemand veel lever of producten van lever eet: lever bevat namelijk erg veel vitamine A. Ook het gebruik van verrijkte producten zal, vanwege de geldende maxima, niet snel problemen opleveren.

Een teveel aan vitamines en mineralen ontstaat vrijwel altijd door het gebruik van voedingssupplementen met hoge doseringen vitamines en mineralen. Bij supplementen gelden namelijk alleen maxima voor de hoeveelheid vitamine A en D. ‘Hoge doseringen’ zijn doseringen van meer dan één maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Een multivitaminepil met niet meer dan één keer de ADH levert geen problemen op.

Uiteraard is er wel kans op een teveel wanneer iemand niet alleen een laag gedoseerde multivitamine slikt, maar daarnaast ook nog eens verrijkte voedingsmiddelen eet. Een verrijkt product bevat per dagportie tussen de vijftien en honderd procent van de ADH. Op de verpakking staat welke hoeveelheden vitamines en mineralen zijn toegevoegd. Deze hoeveelheid wordt uitgedrukt in absolute hoeveelheden en in procenten van de ADH. Wie zowel verrijkte voedingsmiddelen gebruikt als een multivitamine slikt, doet er verstandig aan te controleren of op die manier de ADH voor bepaalde vitamines en mineralen niet wordt overschreden.

Extra vitamines slikken

Het slikken van extra vitamines en mineralen is over het algemeen niet nodig. Wie voldoende en gevarieerd eet, krijgt normaal gesproken genoeg van alle vitamines en mineralen binnen. Een grotere hoeveelheid vitamines of mineralen dan de ADH levert geen extra voordeel op voor de gezondheid. Het is ook niet zo dat een vitaminepil een ongezond eetpatroon kan compenseren. Gezond eten bevat immers veel nuttige stoffen dan vitamines en mineralen alleen.

In sommige situaties is het zinvol extra vitamines en/of mineralen te slikken. Voor enkele bevolkingsgroepen is de ADH hoger dan de voeding kan leveren. Zo wordt vrouwen die zwanger willen worden of niet zwanger zijn, aangeraden extra foliumzuur te slikken en hebben senioren behoefte aan extra vitamine D. Verder kan een multivitaminepil een goede aanvulling zijn voor wie niet gevarieerd of heel weinig eet (bijvoorbeeld door ziekte). Verrijkte producten kunnen soms ook een oplossing zijn. Zo kan sinaasappelsap dat verrijkt is met calcium, ervoor zorgen dat mensen die geen zuivel eten, toch voldoende calcium binnenkrijgen.

Bron: Voedingscentrum

 

Meer in  ARCHIEF ACTUEEL