Wat is goede voeding?


Gezond eten betekent een goede keuze maken uit het grote aanbod aan voedingsmiddelen. Om u hierbij te helpen zijn er de tien Spelregels Goede Voeding.

1. Eet gevarieerd

Gezond eten betekent in de eerste plaats ervoor zorgen dat alle voedingsstoffen die nodig zijn worden opgenomen. Dit zijn: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, vezels en vocht. Er is niet ťťn product dat al deze voedingsstoffen voldoende levert. Daarom geldt: eet gevarieerd. Dit doet u als u elke dag kiest uit de volgende groepen voedingsmiddelen:

  1. brood en aardappelen, rijst, macaroni of peulvruchten
  2. groente en fruit
  3. melk, kaas (of andere melkproducten) en vlees, vis, ei of tahoe
  4. margarine, halvarine of olie
en ervoor zorgt dat u dagelijks zo'n 1 1/2 liter vocht binnenkrijgt.

2. Let op vet

Letten op vet in de voeding betekent vooral matig zijn met verzadigd vet. Hierdoor vermindert u de kans op hart- en vaatziekten. Besmeer daarom uw brood met halvarine, geef de voorkeur aan halfvolle of magere zuivelproducten en minder vette vleessoorten en wees matig met zoete en hartige snacks.

3. Eet ruimschoots brood en aardappelen

Brood en aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten zijn een goede basis voor een gezonde voeding. U kunt er ruimschoots van eten zonder dat u er snel dik van wordt.

4. Eet volop groente en fruit

Groente en fruit zijn niet alleen belangrijk als leverancier van vitamines, mineralen en vezel. Ze helpen ook mee om de kans op hart- en vaatziekten en kanker te vemrinderen. Eet er dus volop van.

5. Houd uw gewicht op peil

Omdat overgewicht kan leiden tot gezondheidsklachten is het belangrijk om uw gewicht op peil te houden. Dit kunt u het beste doen met een gevarieerde voeding met niet te veel vet, suiker en alcohol, gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging.

6. Wees zuinig met zout

Een hoog zoutgebruik vergroot de kans op een hoge bloeddruk. Daarom kunt u uw eten beter op smaak maken met kruiden en specerijen en matig zijn met aroma, kruidenzout, zoutjes en hartige snacks.

7. Drink veel, maar wees matig met alcohol

Als u elke dag tenminste 1 1/2 liter drinkt krijgt u voldoende vocht binnen. Houd het gebruik van alcoholhoudende dranken op hooguit 3 glazen per dag en drink ze niet elke dag.

8. Eet niet de hele dag door

Drie hoofdmaaltijden per dag vormen de basis voor een gezonde voeding. Als u daarnaast niet vaker dan 4 keer iets tussendoor gebruikt spaart u uw gebit.

9. Ga hygiŽnisch en veilig met uw voedsel om

Veel maag- darmstoornissen zijn te voorkomen door hygiŽnisch met voedsel om te gaan. Dit houdt onder meer in:
de koelkasttemperatuur afstellen op 40C en restjes niet langer dan 2 dagen bewaren
tijdens het koken elk contact tussen rauw en bereid voedsel vermijden
kip, ei en varkensvlees door en door verhitten
regelmatig handen wassen met water en zeep en keuken en keukengerei goed schoon houden.

10. Lees wat er op de verpakking staat

Op de verpakking van voedingsmiddelen staat veel nuttige informatie, zoals over de houdbaarheid, de ingrediŽnten, de voedingswaarde en de wijze van bewaren.

Bij het Voedingscentrum kunt u de brochure Goed van eten en drinken bestellen, met veel practische informatie over goede voeding.

terug