Wat heb je per dag nodig?


  Kinderen
4-12 jaar
Tieners
12-20 jaar
Volwassenen
Brood 3-5 sneetjes 5-8 sneetjes 5-7 sneetjes
Aardappelen 1-4 stuks (50-200 gram) 4-6 stuks (200-300 gram) 3-5 stuks (150-250 gram)
Groente 2-3 groentelepels (100-150 gram) 3-4 groentelepels (150-200 gram) 3-4 groentelepels (150-200 gram)
Fruit 1-2 vruchten 2 vruchten 2 vruchten
Melk en melk-
producten
2-3 glazen (300-450 ml) 2-3 glazen (300-450 ml) 2-3 glazen (300-450 ml)
Kaas 0,5-1 plak (10-20 gram) 1-2 plakken (20-40 gram) 1-2 plakken (20-40 gram)
Vlees, vis,
kip tahoe
of tempeh
65-100 gram * (50-75 gram gaar) 100 gram * (75 gram gaar) 100 gram * (75 gram gaar)
Vleeswaar 0.5-1 plakje (10-15 gram) 1-2 plakjes (15-30 gram) 1-2 plakjes (15-30 gram)
Halvarine
op brood
5 gram per sneetje brood 5 gram per sneetje brood 5 gram per sneetje brood
Margarine
voor de
bereiding
15 gram 15 gram 15 gram
Vocht 1.5 liter 1.5 liter 1.5 liter

* rauw gewicht bij aankoop

Zuigelingen

De eerste zes maanden heeft een kind dat goed groeit voldoende aan borst- of flesvoeding. Daarna gaat het stapsgewijs over op steviger voeding. Al voor de geboorte maakt u desgewenst samen met de verloskundige of de (huis)arts de keuze tussen borst- of flesvoeding.

Moedermelk is de beste voeding voor het jonge kind. Borstvoeding is de meest natuurlijke voeding, die precies is afgestemd op de behoeften van het kind. Bovendien bevat borstvoeding afweerstoffen die beschermen tegen een groot aantal ziektes. Ook zal een baby met aanleg voor allergie daar minder last van krijgen als hij of zij borstvoeding krijgt. Als aanvulling op de borstvoeding heeft de baby wel vitamine D en vitamine K nodig.

Als u uw baby geen borstvoeding geeft, is volledige zuigelingenvoeding een goed alternatief. Deze voedingen zijn uitgebalanceerd van samenstelling en bevatten ook voldoende vitamine D en vitamine K.

Brochure

Meer informatie over borst- en flesvoeding, de voeding van de moeder die borstvoeding geeft en het overgaan op vaste voeding vindt u in de brochure.'Goed eten voor baby en peuter'. Deze brochure geeft ook enige informatie over veel voorkomende maag-darmproblemen en voedselallergie. De brochure is bij het Voedingscentrum te bestellen.


Wie hebben er extra vitamines nodig?

IIn het algemeen is de hoeveelheid vitamines in de voeding in Nederland voor de meeste mensen voldoende; ook in de wintermaanden. Er zijn echter een aantal groepen die een hogere behoefte aan een bepaald vitamine hebben. De hoeveelheid die zij nodig hebben is zo groot dat die niet door de voeding kan worden geleverd.

Een voorbeeld daarvan zijn de kinderen tot 4 jaar. Zij hebben extra vitamine D nodig voor de opbouw van de botten en tanden. Hoewel vitamine D onder invloed van zonlicht in de huid wordt gemaakt door het lichaam zelf en voor een deel in de voeding zit, komen zij toch vitamine D tekort. Zij hebben dus een vitamine D supplement nodig.

Hieronder volgt een overzicht van de groepen die het advies krijgen extra vitamines te gebruiken.

Kinderen
Babies die borstvoeding krijgen hebben gedurende de eerste 3 maanden 25 microgram vitamine K per dag nodig.

Kinderen hebben tot ze 4 jaar zijn een aanvulling nodig van 5 microgram vitamine D per dag, behalve als ze volledige zuigelingenvoeding of opvolgmelk krijgen. Hieraan is vitamine D al toegevoegd;

Zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven:
Vrouwen die zwanger willen worden wordt geadviseerd 400 microgram foliumzuur per dag te gebruiken tot en met de eerste acht weken van de zwangerschap.
Zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven wordt geadviseerd 5 microgram vitamine D per dag extra in te nemen.

Senioren:
Vanaf de leeftijd van 50 jaar hebben vrouwen extra vitamine D nodig; voor mannen is dit vanaf 60 jaar. De hoeveelheid die extra nodig is hangt af van leeftijd en geslacht.

Vrouwen, 50 - 60 jaar: 2,5 microgram per dag Vrouwen, 60 - 70 jaar: 5 microgram per dag Vrouwen, vanaf 70 jaar: 10 microgram per dag Mannen, 60 - 70 jaar: 2,5 microgram per dag Mannen, vanaf 70 jaar: 7,5 microgram per dag

Van vitamine D kan men gemakkelijk teveel binnenkrijgen. Houdt u daarom aan de geadviseerde hoeveelheden die hierboven staan, of de hoeveelheden die de arts u voorschrijft.

Bij het Voedingscentrum is een boekje verkrijgbaar met als titel: 'Een gezonde kijk op vitamines en mineralen'.

 

terug